اصول نمونه برداری مناسب

  • استفاده از شیر نمونه‌گیری روغن

در این روش نمونه‌گیری به یک شیر برنجی و یک شلنگ نمونه‌گیری با اندازه تقریبی 15 سانتی متر (6 اینچ)نیاز است. اگر از چندین محفظه نمونه برداری می کنید، سعی کنید با سیستم های تمیزتر شروع کنید – معمولاً اول سیستم هیدرولیک، سپس سیستم انتقال یا فرمان، و در نهایت سیستم موتور. برای هر دستگاه یا موتور از یک شلنگ جدید استفاده کنید. دور انداختن شلنگ پس از نمونه برداری از روغن موتور بسیار مهم است زیرا ممکن است دوده و افزودنی های روغن در شلنگ باقی بمانند و نمونه های دیگر را آلوده کنند.

 

مرحله A

موتور را در حالت آرام و بی حرکت قرار دهید و درپوش گرد و غبار را از دریچه محفظه ای که نمونه برداری می کنید بردارید.

 

 

مرحله B

شلنگ را داخل شیر قرار دهید و حدود 100 میلی لیتر (4 اونس) روغن را در دور ریز کنید. اگر جریان روغن در دور آرام، کند باشد، ممکن است لازم باشد که در حین نمونه‌گیری، از کسی بخواهید که موتور را به حالت دور آرام با حالت جریان زیاد تبدیل کند. روغن دور ریز را به درستی دور بریزید. (این فرآیند شیر را تمیز می کند و به نمونه گیری اصولی کمک می کند.)

مرحله C

شلنگ را دوباره داخل شیر قرار دهید و بطری نمونه را سه چهارم پر کنید – تا بالا پر نکنید. اجازه ندهید کثیفی وارد بطری یا درب بطری شود.

مرحله D

شلنگ را از دریچه خارج کرده و درب بطری را محکم کنید. سپس بطری را با برچسب تکمیل شده در محفظه مناسب قرار دهید.

 

  • اجتناب از آلودگی

برای جلوگیری از نمونه‌گیری آلوده، از قسمت جریان تخلیه روغن، ظرف روغن دور ریز یا فیلتر روغن نمونه برداری نکنید.

 

  • برچسب نمونه را به طور کامل پر کنید

برای اطمینان از نتایج دقیق نمونه، تمام اطلاعات درخواست شده برای هر محفظه ماشین را ارائه دهید. مدل، شماره سریال و واحدهای سرویس در تجهیزات و روغن، بسیار مهم هستند. در صورت لزوم، می توانید اطلاعات نوع روغن، طبقه بندی و آخرین تعویض روغن نمونه را از سوابق دریافت کنید. همچنین مهم است که مشخص کنید آیا هنگام نمونه برداری روغن را تعویض کرده اید یا خیر. نمونه های روغن جدید برای تجزیه و تحلیل وضعیت روغن ضروری است. هنگامی که یک نام تجاری جدید یا محموله روغن فله‌ای دریافت می کنید، یک نمونه ارسال کنید و روی برچسب سازنده، نوع و طبقه بندی روغن را مشخص کنید. قبل از شروع نمونه برداری، اطلاعات برچسب نمونه را پر کنید تا برچسب بدون روغن و به راحتی قابل خواندن باشد.

 

  • نمونه‌گیری با استفاده از خلاء

این روش نمونه برداری به یک پمپ خلاء نیاز دارد. از این روش برای سیستم های تحت فشار که مجهز به شیرهای نمونه برداری نیستند، استفاده کنید. مجدداً استفاده از یک شلنگ جدید پس از نمونه برداری از روغن موتور بسیار مهم است زیرا ممکن است دوده و مواد افزودنی روغن در شلنگ نمونه‌گیری باقی بمانند و نمونه های دیگر را آلوده کنند.

مرحله A

موتور را خاموش کنید. شلنگ جدید را به اندازه طول میله شاخص اندازه گیری و سپس برش دهید. اگر محفظه‌ای که نمونه‌گیری می‌کنید فاقد میله شاخص است، لوله را طوری برش دهید که تقریباً تا نیمه به عمق روغن برسد.

مرحله B

شلنگ را از طریق سر پمپ خلاء به داخل وارد کنید و مهره نگهدارنده را سفت کنید. شلنگ باید حدود 4 سانتی متر (1 اینچ) فراتر از پایه سر پمپ خلاء باشد.

مرحله C

یک بطری نمونه برداری جدید را روی پمپ خلاء نصب کنید و انتهای شلنگ را داخل روغن قرار دهید – اجازه ندهید شلنگ به پایین محفظه برخورد کند.

مرحله D

دسته پمپ خلاء را بکشید تا خلاء ایجاد شود. پمپ را به صورت عمودی نگه دارید – اگر آن را برگردانید، روغن ممکن است پمپ را آلوده کند. اگر روغن وارد پمپ شد، قبل از نمونه برداری آن را جدا کرده و تمیز کنید. بطری را به اندازه سه چهارم پر کنید – تا بالای آن پر نکنید.

مرحله E

شلنگ را از محفظه پمپ خارج کنید. بطری را از پمپ خلاء خارج کرده و درب بطری را محکم کنید. سپس بطری را با برچسب تکمیل شده در محفظه مخصوص حمل و نقل قرار دهید.

 

  • استفاده از پمپ‌های خلاء جداگانه برای نمونه‌گیری ضد یخ

از پمپ خلاء جداگانه برای نمونه‌گیری مایع خنک کننده موتور (ضد یخ) استفاده کنید. به این دلیل که سیال مورد نظر توانایی پمپ شدن را ندارد و اینکه باقی مانده گلایکول از نمونه مایع خنک کننده موتور (ضد یخ) می تواند باعث “نتیجه کاذب” در نمونه های روغنی شود که بعداً با همان پمپ گرفته می شود. بنابراین یک پمپ جداگانه برای نمونه های مایع خنک کننده تعیین کنید.

 

راهکارهای نمونه‌گیری راحت‌تر

  • شیرهای نمونه گیری روغن را نصب کنید

اکثر موتور و ماشین‌های امروزی مجهز به شیرهای نمونه‌گیری برای محفظه‌های روغن تحت فشار هستند. برخی از موتورها و ماشین ها ممکن است این سوپاپ ها را نداشته باشند، اما اضافه کردن آنها آسان و کم هزینه است. نصب شیرها در محل صحیح هر سیستم و جلوگیری از آلوده شدن سیستم در حین نصب بسیار مهم است.

  • لوازم نمونه برداری را تمیز نگه دارید

بطری‌های روغن، جدید و خالی را درب بسته نگه دارید و بطری‌ها و شلنگ‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی عاری از گرد و غبار نگهداری کنید. پمپ خلاء و پروب شیر برنجی نیز باید از گرد و غبار محافظت شوند. اگر احساس می‌کنید نمونه‌ای آلوده است، آن را دور بیندازید و نمونه دیگری را بردارید.

Contact Us

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.